Przewinienia i kary, część I: ofensywa

Jako że w NFL mamy offseason, a PLFA jeszcze nie ruszyła, postanowiłem kontynuować zeszłosezonowe „ABC futbolu amerykańskiego„. Pamiętajcie, że to teksty dla średniozaawansowanych, czyli nie dla starych wyjadaczy (którzy już to wiedzą) ani nie dla zupełnych nowicjuszy (którzy mogą niewiele zrozumieć).

Po sukcesie tekstu o taktyce na Super Bowl postaram się też wrzucić kilka wpisów o podstawach taktyki, ale na początek jedna z kluczowych kwestii w każdym sporcie, czyli przewinienia i wymierzane za nie kary.  Jako że blog dotyczy głównie NFL, informacje dotyczą przepisów stosowanych w tej lidze. PLFA gra na podstawie przepisów uniwersyteckich, które różnią się pewnymi szczegółami, jednak głównie wymiarem kar, a nie legalnością zagrań.

Zacznijmy od postawy, która często zaskakuje kibiców znających inne sporty zespołowe. W futbolu przewinienie najczęściej nie przerywa akcji (wyjątkiem są przewinienia naruszające linię wznowienia akcji i stanowiące zagrożenie dla bezpieczeństwa graczy). Sędzia dostrzegający przewinienie rzuca w miejsce, w którym nastąpiło charakterystyczną żółtą flagę (czyli kawałek żółtego materiału z małym obciążnikiem w środku), ale akcja toczy się swoim rytmem. Dopiero po jej zakończeniu sędziowie rozpatrują przewinienie (czasami przewinienia, jeśli było ich kilka), a sędzia główny przez mikrofon oznajmia rodzaj przewinienia, drużynę, która przewiniła i numer zawodnika, który przekroczył przepisy. Jeśli przewinienia popełniły obie drużyny, kary się kasują, a próbę uznaje się za niebyłą i zaczyna grę w takiej samej sytuacji jak poprzednią próbę. Uwaga, kasują się tylko pojedyncze kary, więc jeśli obrona popełniła dwa faule, a ofensywa jeden, to obrona zostanie ukarana. W jednej akcji może być tez ukarane tylko jedno przewinienie (wyjątkiem jest personal faul, czyli najostrzejsze zagrania, z którymi liga najmocniej walczy).

Ciekawą możliwością jest odrzucenie kary przez drużynę poszkodowaną. Innymi słowy drużyna poszkodowana ma prawo wybrać czy woli uznać efekt akcji, czy wymierzyć karę przeciwnikowi. Chodzi o to, żeby nie nagradzać fauli. Innymi słowy jeśli defensywa popełniła pass interference, a ofensywa i tak zdobyła przyłożenie, to ofensywa odrzuci karę i weźmie przyłożenie. Analogiczna sytuacja nastąpi, jeśli defensywa przejmie piłkę mimo ofensywnego trzymania.

Przewinienia nie zmieniają posiadania piłki. Karą jest przesunięcie linii wznowienia akcji w stronę pola punktowego ekipy, która faul popełniła o odpowiednią ilość jardów. Jeśli kara miałaby zmniejszyć odległość od pola punktowego drużyny faulującej o ponad połowę, to karą jest połowa dystansu do pola punktowego. Np. jeśli ofensywa popełni falstart o 8 jardów od władnego pola punktowego, to karą jest nie 5, a 4 jardy.

Przewinienia automatycznie zatrzymują zegar po akcji. Żeby nie zachęcać ofensywy do przewinień, w ostatnich dwóch minutach obu połów i dogrywki, po przewinieniu w ataku z zegara zdejmowanych jest dodatkowe 10 sekund, chyba że ofensywa weźmie czas na żądanie.

 

Przepisy futbolowe są najbardziej złożone i najobszerniejsze wśród wszystkich gier zespołowych, więc nie będę omawiał szczegółowo każdego paragrafu, pominę te najrzadziej spotykane, a niektóre umieszczę we wspólnym podpunkcie. Jest też mnóstwo wyjątków, jednak nie będę wspominał o wszystkich dla czytelności wywodu. Przewinienia ustawiłem z grubsza pod względem częstości występowania, poza ostatnimi dwoma, które są bardzo szerokimi kategoriami. No to jedziemy.

False start (falstart) – przed snapem piłki wszyscy gracze ofensywy na linii wznowienia akcji muszą na sekundę pozostać w bezruchu. Jeśli któryś z nich wykona jakiś ruch (uniesie się, zakołysze, etc) jest to falstart. Często zobaczycie jak defensywni liniowi od razu podnoszą się i pokazują na gracza, który popełnił ich zdaniem to przewinienie. Najczęściej popełniają je ofensywni liniowi. Mogą je popełnić też gracze z głębi pola, jeśli wykonają przed snapem ruch wskazujący, że nastąpiło rozpoczęcie akcji, ale to rzadka sytuacja. Jest to jedno z nielicznych przewinień, po którym sędziowie zatrzymają grę. Kara: 5 jardów.

Holding (trzymanie) – kolejne bardzo częste przewinienie ofensywy. Trzymanie jest dokładnie tym, na co brzmi: użyciem rąk, żeby przytrzymać gracza obrony. Gracze ofensywy mogą używać rąk przy blokowaniu, ale muszą trzymać je wewnątrz obszaru wyznaczonego przez linię barków. Kara: 10 jardów lub safety, jeśli zostanie popełnione w polu punktowym drużyny ataku.

Block in the back (blok w plecy) – kolejna częsta kara, zwłaszcza w special teams. W skrócie: każdy blok wykonany w plecy gracza obrony jest nielegalny. Kara: 10 jardów, jeśli blok nastąpił poniżej pasa jest to 15 jardów.

Illigal formation (nielegalna formacja), illigal shift (nielegalny ruch) – kolejne przewinienia, które następują przed snapem. Ofensywa w momencie snapu musi mieć minimum siedmiu graczy na linii wznowienia akcji (ich kaski muszą znajdować się na jednej linii z pośladkami centra), a zewnętrznymi graczami na linii wznowienia akcji (może ich być więcej niż siedmiu) muszą być gracze uprawnieni do złapania podania (czyli nie o-line). Innymi słowy na linii wznowienia akcji po prawej i lewej stronie o-line musi znajdować sie minimum jeden gracz. Nie ma znaczenia czy tuż obok nich (tight end) czy pod linią boczną (wide reciver). Z kolei za linią wznowienia akcji może dochodzić do ruchu, ale ruszać może się tylko jeden gracz i równolegle do linii wznowienia akcji (nie może to być ruch do przodu). Karą za naruszenie któregokolwiek z tych przepisów jest 5 jardów.

Offensive pass interference – niedozwolony kontakt przy podaniu ze strony gracza ofensywy (recivera). O tej karze więcej opowiem przy okazji omawiania przewinień defensywy. Generalnie jednak gracz łapiący podanie ma atakować piłkę, a nie kryjącego go obrońcę. Najczęściej popełnia przewinienie poprzez odpychanie rywala, ale nie może go też trzymać. Pod ten przepis podpada też blokowanie dalej niż 5 jardów od linii wznowienia akcji, jeśli akcja biegowa się jeszcze nie zaczęła (np. QB ma dalej piłkę w rękach). OPI może popełnić tylko gracz uprawniony do złapania podania. Kara: 10 jardów.

Intentional grounding – sytuacja, w której podający (najczęściej QB), wyrzuca piłkę w miejsce, w pobliżu którego nie ma żadnego gracza z jego drużyny uprawnionego do złapania podania. Nie jest to jednak przewinieniem, jeśli podanie następuje spoza kieszeni (obszaru na boisku, który wyznaczają zewnętrzne barki zewnętrznych graczy linii ofensywnej) oraz przekroczy linię wznowienia akcji. Kara: 10 jardów (lub cofnięcie w miejsce przewinienia, zależy która kara bardziej dotkliwa) i strata próby, jeśli nastąpiło w polu punktowym ofensywy karą jest safety.

Delay of game (opóźnianie gry) – rozpoczęcie akcji przez snap po upływie czasu przeznaczonego na rozpoczęcie akcji (25 lub 40 sek., w zależności od sytuacji). Kara: 5 jardów.

Illegal hands to the face (nielegalny atak rękami w twarz) – sytuacja, w której gracz ofensywy atakuje w twarz defensora. Przypadkowy kontakt nie jest przewinieniem, musi zostać utrzymany, a głowa odchylona do tyłu. Kara: 10 jardów.

Chop block – bardzo niebezpieczna sytuacja, w której obrońca blokowany powyżej pasa przez jednego z graczy ofensywy, jest jednocześnie blokowany poniżej pasa przez drugiego (najczęściej robią to RB). Uwaga, kara dotyczy tylko bloku poniżej pasa, podwajanie w blokach powyżej pasa albo blok poniżej pasa na nieblokowanym defensorze są legalne. Kara: 15 jardów.

Tripping (podstawianie nogi) – jak sama nazwa wskazuje w futbolu nie wolno przeszkadzać przeciwnikowi przez podstawianie nogi. Kara: 10 jardów.

Illegal forward pass (nielegalne podanie) – podania w przód strzeże cała masa przepisów. Najczęstszymi przewinieniami są (w nawiasie kara): podanie po przekroczeniu linii wznowienia akcji (5 jardów i strata próby), drugie podanie do przodu w ciągu jednej akcji (5 jardów), podanie zza linii wznowienia akcji po tym, jak piłka przekroczyła linię wznowienia akcji (5 jardów).

Illegal touching of a forward pass (nielegalne dotknięcie podania) – sytuacja, w której gracz nieuprawniony do łapania podań (ofensywny liniowy) dotyka podanej do przodu piłki nim dotknie jej inny zawodnik. Kara: 5 jardów i strata próby.

12 men on the field (12 graczy na boisku) – oczywiście ofensywa może zmienić graczy między akcjami. Jednak w huddle (czyli naradzie) może ich być najwyżej 11, tak samo w momencie snapu. Kara: 5 jardów.

Ineligible player downfield (nielegalny gracz w głębi pola) – gracze linii ofensywnej (nieuprawnieni do łapania podań) nie mogą znaleźć się za linią wznowienia akcji przed wykonaniem podania do przodu. Wyjątkiem jest sytuacja, gdy ewidentnie blokują któregoś gracza defensywy. Kara: 5 jardów.

Personal foul (przewinienie osobiste) – bardzo szeroka kategoria, która obejmuje wszystkie zagrania stanowiące zagrożenie dla bezpieczeństwa, np. uderzenia po zakończeniu akcji albo brutalny kontakt z przeciwnikiem, który ewidentnie nie bierze udziału w akcji. Kara: 15 jardów, w niektórych sytuacjach także wyrzucenie z gry winnego zawodnika.

Unsportsmanlike conduct (niesportowe zachowanie) – kolejna szeroka kategoria obejmująca wszelkiego rodzaju niesportowe zachowania, w tym celowe ściąganie kasku. Jest to faul bez kontaktu z przeciwnikiem, wszystkie niesportowe zachowania związane z kontaktem (uderzenia etc.) są faulem osobistym. Kara: 15 jardów, w niektórych sytuacjach także wyrzucenie z gry winnego zawodnika.

 

Zobacz przewinienia w defensywie

Zostań mecenasem bloga:

Zobacz też

6 komentarzy

  1. Mam jedno pytanie apropos nielegalnego podania do przodu. Czy możliwa jest taka sytuacja?

    RB biegnie z piłką, PRZEKRACZA linię wznowienia akcji i podaje DO TYŁU spowrotem za „line of scrimmage” do QB. Czy w tym momencie rozgrywający może podać do przodu?

    Nigdy takiej zagrywki nie widziałem – nie wiem czy dlatego, że może jest niedozwolona, czy też poza może jakimiś wyjątkowymi sytuacjami trochę bezsensowna (po co zagrywać do tyłu skoro już zdobyło się jakieś jardy). Z góry dzięki za odpowiedź.

    1. Zagranie jak najbardziej ma sens (zmyłka dla obrony, która broni bieg, pozwala reciverowi uciec za plecy), ale jest nielegalne. Jest to przypadek „podanie zza linii wznowienia akcji po tym, jak piłka przekroczyła linię wznowienia akcji” i karane 5 jardami.
      Widziałem już kilka razy taką akcję, tyle że RB nie przekraczał LoS.

  2. Chciałem się upewnić co do przewinienia: Illegal touching of a forward pass. OL nie może jako pierwszy dotknąć piłki podanej do przodu, to zrozumiałe. Ale czy w takim razie, jak ktoś po drodze podbije podanie (obrońca) lub po prostu dotknie piłkę (kolega z drużyny), to liniowy może chwycić piłkę i rozpocząć normalny run w kierunku pola punktowego przeciwnika?

    Pozdrawiam

  3. Przewinienia automatycznie zatrzymują zegar po akcji. Żeby nie zachęcać ofensywy do przewinień, w ostatnich dwóch minutach obu połów i dogrywki, „po przewinieniu w ataku z zegara zdejmowanych jest dodatkowe 10 sekund”, chyba że ofensywa weźmie czas na żądanie.

    Nie wiem czy dobrze zrozumiałe, ale w takim wypadku drużyna w ofensywie mająca przewagę punktową i mało jardów do pola punktowego rywala może celowo popełniać faule aby stracić jak najwięcej czasu kosztem odległości?

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *